Vene 2012 PV 5,6,7&8

Nauvon jälkeen ja kun perhetuttavat olivat hypänneet kyytiin, lähdimme ajamaan Björköötä kohti. Björkö on luonnon satama mutta suosittu susäjärven takia. Björkössä on kyltein varusteltu kävelyreitti joka ei tosin välttämättä sovellu perheen pienimmille koska se sisältää kiveltä hyppimistä ja kalliolla kiipeilemistä. Björkössä on tulenteko paikka, halkokatos sekä 2 ulkohuussia yhdessä rakennuksessa. Suosittelen oman vessapaperin ottamista mukaan. Saarella ei ole ihmisä joten en tiedä kuinka usein niihin paperti vaihdetaan.

Taas oli yö sateinen ja matka Nauvolta Björköön oli tuulinen ja töyssyinen näin moottoriveneelle. Illalla/yöllä taas satoi ja ukkostikohan silloin? Björkössä oli huonot nettiyhteydet (kokeiltu iPhonella, iPad 1:llä ja Saunalahden mokkulalla. Parhaiten toimi iPad2:lla. ) Enkä siis päässyt blogia kirjoittamaan.

Aamulla lähdime aika aikasin Jurmoon mihin oli vain 45min matka moottoriveneellä. Tuolla matkalla oli taas kova tuuli. Käyntisatama kirjassa taisi olla merkitty että olisi sähköt mutta eipä ollut. Joten läppärissä oli akku lopussa ja iPadia tarvittiin navigointiin joten niiden piti olla kokoajan laturissa enkä näin päässyt taaskaan blogia kirjoittamaan. Jurmossa netti toimi ihan hyvin. Jurmossa pieni kahvila mistä saa ns ”vanhoja limuja” Laitilan Wirvoitusjuomia. Itse rakastan Sitruuna soodaa. Oli myös kohtalaisen iso valikoima jäätölä. Pullaa ei ollut kuin jokin hillo munkki sekä patongin pala. Ruokakauppaa ei ole muuta kuin satamakonttorin yhteydessä mistä saa hätätapauksessa jotain syötävää. mm. sipsiä,makaronia,limua,suklaata, ketsuppia yms. Tietäpitkin pääsee kävelemään kylän ohi. Me menimme vahingossa kylään ja törmäsimme isäni vanhaan tuttuun. ( Kylä on kyllä aidattu mutta isäni keksi mennä rantaa kivikkoa pitkin ja aidassa oli reikä joten pitihän meidän sieltä mennä. Itse vastustin ajatusta.) Jurmossa oli kuulemma ennen lehmiä, hevosia ja lampaita. Nyt siellä oli Alpakoita. Jurmo ei ole mitenkään erikoinen paikka. tai onhan se aika kallioinen mutta niin on UTÖkin. Ei Jurmossa käydä kuin kerran. Vaikka jurmossa on asuintaloa (osa ihan vuodenympäri asuntoja) ei satamassa ollut sähköä eikä vettä. Vaikka ilmeisesti joissain tiedotteissa sanotaan että sähköt olisi mutta ei. Suihkut ovat vain saunan yhteydessö ja sauna-aika pitää varata. Kannattaa varata heti kun tulee maihin sillä vuorot voi olla aika täynnä. Tuona päivänä tuuli kovaa joten tuntui että monet tuli tuonne turvaan. Satamassa oli aika paljon veneitä. Todistettiin pari ongelmallista sisääntuloa ja osasyy siihen oli kova tuuli. Lisäksi toinen purjeseurue oli selvästi amatööri.  Vessat oli 4-5 ulkohuussia vaikka saarella asuu ihmisä ja oletan että niillä on sähköt, niin silti oli ulkohuussit ja vessapaperit lopussa joten kannattaa taas ottaa oma rulla mukaan. Saunat ovat sähkösaunat ja tosiaan huonoa on se että suihkut vain saunan yhteydessä ja aika pitää varata. Sauna uusi, hieno, moderni kuten myös suihkutilat. Pukeutumistila vähän erilainen. 2 penkkiä, Ovi ulos merelle mutta ei verhoja. Ei siellä kyllä oikeen ihmisiä liiku sillä suunnalla mutta olisihan se kiva  jos saisi verhot eteen.

Jurmosta menimme Ahvenanmaan Kökariin. Suihkut ovat OK! 2 suihkua ja seinän toisella puolella vessakopit. Suihkut ja WC on samassa huoneessa mikä saattaa olla ikävää jos itse on suihkussa ja sinne tulee joku vessaan. Kökarissa on sähköt, sepitankin(paskahuussin)tyhjennys (käsitoiminen) ja vesi. Pienen kävelymatkan päässä oli pieni kauppa ja siinä yhteydessä oli myös veneen tankkauspiste. Kävelimme vähän kylää ja oli aika nätti paikka. Satamamaksu oli 25e. Oli siellä ainakin yksi suomalainen joka otti veneemme vastaan laiturilla. Ravintolassa puhuttiin ruotsia. Meidät ohjattiin kylkiparkkiin. Kökarista ei sitten tainut olla muuta? Vieressä pieni grilli kioski.

Kökarista lähdimme sitten uudestaan Naantaliin perhetuttavien pyynnöstä ja meillä ei ollut mitään sitävastaan. Sitä ennen poikkesimme matkalla syömään Jungsruskär:in saarella. Siellä oli luontopolku joka oli ilmeisesti aika pitkä. Me emme sitä kulkeneet  vaan sooloilimme rantaa pitkin. Sitä reitiä pitkin tuli mm. oksat naamaan ja vähällä tippua veteen muutamassa kohdassa. Luontopolun varrella oli mm. mökiksi naamioitu tykki. Yksi meistä matkalaisista on Venäläinen ja nyt vitsaillaan siitä että Venäläinen löysi tykin :) ( APUA!) Saarella oli huussit ja siellä oli vessapaperia. Mutta ei kannata luottaa että aina olisi. Ilmeisesti sitä pitää pystyssä Metsähallinto. Paikalla on myös grillipaikka. Sieltä sitten jatkoimme matkaa Naantaliin. Naantalista ei muuta kuin että tälläkertaa kävin myös saunassa. Saunat on samassa rakennuksessa kuin WC:t ja suihkut mutta sisäänkäynti talon toiselta puolelta. Tilat oli todella viihtyisiä. Heti sisään astuessa oluí kuin olisin astunut sisään isoäitini loma-asuntoon. Puinen iso vanha työväen rivitalo muutettu yhdeksi asunnoksi. Puiset portaat ja ihana tuoksu. Aivan kuin melkein mikä tahansa puutalo. Kengät jätetään portaiden alapäähän. Ylhäällä eka oli miesten sauna. En muista mitä siinä luki. Joku ihme M:llä alkava nimi? Käytävään päässä oli sitten naisten Eeva sauna. Seinän ala-osassa oli vaaleansininen paneeli ja loppu puolet seinästa valkosta maalia. Mukavat penkit ja iso tila. Suihkutilassa oli tosin vain 2 suihkua ja saunakin oli pieni. Ei sinne oikein 4 enempää mahtunut samaan aikaan.
Nyt olemme sitten matkalla Seili saarelle. Tämä on yhdeksäs(9) matkapäivä.